måndag 8 november 2010

Rapport från case år 6/7

Måndag, casedag. Eleverna i år 6 och 7 är fullt upptagna av planering, manus, samt repetition av sina pjäser, som de ska spela upp nästa vecka och som ska gestalta diskriminering. Vi pedagoger har suttit tillsammans med alla grupper och stämt av kunskaperna i so (historia och samhäll) under dagen. Som vi försöker förklara för dem; pjäsen gör de som en produkt, men det egentliga resultatet är ju kunskaperna de skaffat på vägen och genom att sitta ner i pedagogiska samtal, så får man en mycket god bild av vilka kunskaper de skaffat sig. När vi får en bild, kan vi så förklara för dem och ge tydlig återkoppling.
Vi har tillsammans tittat på målen från skolverket och förklarat hur vi arbetat, relaterat till dessa. En hel del elever har fått tydliga "aha-upplevelser" och uttryckt att "då har jag ju gjort rätt". Vi har fått höra vad eleverna gjort, vad de inriktat sig på i sin forskning runt diskriminering. Historiskt rör de sig från antikens Grekland och slaveriet där, till förintelsen under nazityskland och apartheid i Sydafrika. De har också bearbetat samhällsfrågor som diskriminering av kvinnor, invandrare, homosexuella och framför allt har de i diskussioner knutit ihop historiekunskaperna med samhällsfrågor. Faktakunskaper är viktiga, men det roliga är att många elever når längre än så, trots att de är så unga. Många uppvisar en mycket god förståelse kring t ex varför det bor så många svarta i USA, hur Storbritannien lyckades bli en världsmakt, varför vissa länder är fattiga som ett arv från kolonialismen och de kan lite försiktigt (och med hjälp av sina kunskaper) spekulera i varför vissa grupper hamnar i utanförskap och vad det kan leda till för ett samhälle. Kanske har terrorgrupper som Al Qaida byggts upp kring en gemensam upplevelse av diskriminering och orättvis behandling? Kanske kan diskriminering endast fortsätta om den diskriminerade gruppen "godkänner" (genom att man blivit van att bli diskriminerad och inte ifrågasätter)? Kanske kan man tolka ghettokulturen i vissa städer i USA som de svartas behov av att slå tillbaka? Man blir helt imponerad! Man känner sig också som pedagog priviligierad. Tänk att under en dag hinna samtala med alla sina elever "på riktigt", att verkligen upptäcka och kunna vara med och utveckla deras tankebanor och få höra så mycket kloka och välgrundade inlägg.
Vi är så nöjda med kunskapsutvecklingen under detta case!

3 kommentarer:

  1. Visst är det fantastiskt att få ta del av elevernas tankar på riktigt!!! Mer sånt!

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt vad bra du skriver Monika!

    SvaraRadera
  3. PÅ RIKITGT!! Ja, jag är också imponerad. Av både elever och av dig Monkan.

    När bjuder vi in föräldrarna till vår blogg?

    SvaraRadera